مطبوعات، تلويزيون و دينداري در ايران : مطالعه اي اکتشافي
Posted by ميرزاخاني در نوامبر 21, 2013
نوشتة دکترعليرضا دهقان
اين مقاله در شماره 69 رسانه چاپ شده است. مقدمه هدف اين مقاله بررسي رابطه ميان استفاده از روزنامه ها و تماشاي تلويزيون از يک طرف و آگاهيها، نگرشها و رفتارهاي ديني از طرف ديگر است. تکيه اصلي اين مقاله از نظر دادهها بر يافتههاي دو بررسي پيمايشي سراسري در 28 شهر مرکز استان در ايران است که نتايج آن از سوي دفتر طرحهاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 1381 منتشر شده است. با اينکه اين يافتههاي آماري از نظر گستردگي، تازگي، و اعتبار اهميت قابل توجهي دارد؛ اما از آنجا که يافتههاي مذکور همه نکات لازم براي بررسي مورد نظر در اين مقاله را در اختيار نمي گذارد و در عينحال ساير بررسيهاي صورت گرفته در اين زمينه در ايران اندک و حتي براي نتيجهگيري مقدماتي نيز کفايت نميکند، بررسي فعلي در حد مقدمه و نوعي مطالعه اکتشافي تلقي خواهد شد. اگرچه حتي اگر اين هدف هم به خوبي برآورده شود، نويسنده به نتيجه مطلوب خود رسيده است. پيش از اينکه به موضوع اصلي اين مقاله يعني بررسي رابطه استفاده از روزنامهها و تماشاي تلويزيون با آگاهيها، نگرشها و رفتارهاي ديني از طريق تحليل يافتههاي دو بررسي پيمايشي سراسري در 28 شهر مرکز استان بپردازيم، بهتر است چند مطالعه مهم و مرتبط با هدف اين مقاله را مرور کنيم. تعهد مذهبي و تعلق سياسي براي اينکه رابطهاي ميان استفاده از رسانهها (تماشاي تلويزيون و روزنامه خواني) با رفتارها و نگرشهاي ديني برقرار کرد، چه نوع نگرشها يا رفتارهايي را ميتوان مورد توجه قرار داد. به نظر ميرسد بعضي از رفتارها ضمن اينکه رفتار ديني محسوب ميشوند، رفتار سياسي نيز به حساب ميآيند. حال اينکه بعضي رفتارهاي ديگر صرفاً ديني به حساب ميآيند نه ديني سياسي؛ مثلاً شرکت در نماز جمعه را ميتوان از نوع اول و نماز يوميه را از نوع دوم در نظر گرفت. با اين توضيح در برقراري ارتباط ميان استفاده از رسانهها با رفتارهاي ديني بايد رفتار ديني سياسي و رفتار ديني صرف را از هم تفکيک کرد؛ چرا که ممکن است تأثير اجتماعي استفاده از رسانهها در افزايش رفتارهاي ديني متأثر از ميزان تعلق سياسي افراد باشد نه استفاده از رسانهها. «مقاله تعهد مذهبي و تعلق سياسي» از محمدرضا طالبان (نامه پژوهش 1380) نيز به نوعي مويد اين نکته است. او در مقاله مذکور ميگويد تقريباً تمام کساني که احساس تعلق قوي به نظام سياسي داشتهاند واجد دينداري قوي نيز بودهاند. به عبارت ديگر طبق يافتههاي نويسنده «هر که تعلق سياسياش به نظام سياسي قوي است ديندارياش نيز قوي است. ولي به هيج وجه عکس اين گزاره درست نيست؛ يعني اين گزاره که هر که احساس تعلقاش به نظام سياسي قوي نيست ديندارياش نيز قوي نيست» (طالبان 1380، ص 18). اعتقادات ديني و جهتگيري سکولاريستي و بنيادگرايي در بين جوانان دانشگاهي نتيجهگيري طالبان با يافتههاي تحقيق تجربي ديگري (مرجايي، 1380) در مورد اعتقادات ديني و جهتگيري سکولاريستي و بنيادگرايي در بين جوانان دانشگاهي نيز موافقت دارد. طبق نتايج مطالعه اخير، دانشجويان مورد مطالعه از نظر رعايت شعاير و مناسک ديني که برجنبه فردي دينداري دلالت دارد، اعتقادات ديني بالايي دارند. بهگونهاي که اعتقادات ديني 78% آنها در سطح متوسط به بالا ارزيابي شده است ولي از نظر جهتگيري ديني يعني اعتقادات ديني سياسي يا اعتقاداتي که به تعامل دين و سياست، تعامل دين و دنيا، تعامل دين و علماي ديني. و تکثرگرايي ديني مربوط ميشود نظر آنها از اين ميزان انسجام برخوردار نيست. به ويژه از جهت اعتقادات مربوط به تعامل دين و سياست 5/36% پاسخگويان اعتقادي سکولاريستي، حدود 35% اعتقادي بنيادگرايانه و 28 درصد نظري بينابين دارند. برجستهسازي مسائل فرهنگي در روزنامهها طبق مطالعهاي در مورد«اولويتهاي خبري در روزنامهها: بررسي ميزان و نحوه برجستهسازي مسائل فرهنگي در روزنامهها» (نورالدين رضويزاده، نامه پژوهش فرهنگي ش 4 زمستان 1381) روزنامهها در تيترها، سرمقالهها و يادداشتها، عمدتاً به برجستهسازي مسائل سياسي پرداختهاند و کمتر به مسائل فرهنگي توجه کردهاند. علاوه بر اين از مجموعه مسائل و موضوعاتي که ممکن است ذيل عنوان کلي مسائل فرهنگي آورده شود نيز مسائل ديني و مذهبي حداقل در مقولههاي تيتر، متونهاي ويژه و پيامهاي تلفني خوانندگان برجستگي ندارد. فقط در سرمقالهها و يادداشتها بيشتر از تيترهاي اصلي به مسائل ديني توجه شده است. با وجود اين نکته اگر جهتگيري روزنامهها در مسائل فرهنگي درنظر گرفته شود مشاهده ميشود هنگامي که روزنامهها به مسائل فرهنگي ميپردازند (برجسته ميکنند) اين برجستگي با جهتگيري مثبت صورت ميگيرد. جهتگيري مثبت روزنامهها عمدتاً معطوف به مسائل ديني و جهتگيري منفي آنها مربوط به مسائل مطبوعات است. در نهايت نويسنده با احتياط اين نظر را ارائه کرده است که مسائل فرهنگي زماني محور توجه روزنامهها قرار ميگيرند که يا به مسائل سياسي نزديک شوند (اولويت اول رسانهها) يا به مسائل اجتماعي و اقتصادي(اولويت همگان) مانند مسائل مربوط به مطبوعات و يا برخي مسائل مذهبي که به مسائل سياسي نزديکند. ارزشهاي مذهبي منعکس شده در مطبوعات جوادي يگانه (1380) در مقالهاي ارزشهاي مذهبي منعکس شده در مطبوعات در دو دوره زماني 1363 و 1373 را بر اساس تفکيک ارزشهاي غايي و ارزشهاي واسطهاي، تفاوت روزنامهها از نظر ميزان انعکاس ارزشهاي گفته شده و نتايج حاصل از اين يافتهها را مطرح کرده است.
بیان دیدگاه